Tisdagens tävlingskurs

I tisdags var vi på tävlingskurs hos Pia igen. Det blev bara praktik den här gången :)

Började med platsen, Ludde låg lugnt och ganska koncentrerat. Han vädrade lite i luften och tittade lite på hunden bledvid som fick en massa klick, godis och beröm- tyckte nog att det var rätt orättvist! Två gånger åkte n

Första gången jag o Luddas var inne fick vi träna foten, med förväntan, precis som vanligt. Om man jämför med i höstas är det inte samma hund i momentet! O enligt Pia så är det inte samma förare heller, och det var ju kul att höra :)
Det går framåt, känns jättebra! Han kan hålla fokus på mig rätt länge, han har alltså nu en förväntan =)

Andra gången vi var inne fick vi visa olika moment till ettan. Läggandet var bra, han var lite seg ner, men det kan han. Ska bara öva lite på snabba lägganden. Inkallningen var bra. Apporten.. mja. Han tar min apport, och håller den. Men han tar ingen annans... så nu försöker jag att låna andras apporter och be andra hundar hålla i min :)
Ställandet... eggh. Nä, det har inte gått, hur jag än har gjort har det inte gått. Han stannar på ett dubbelkommando, om jag använder på handtecken och röst - då står han och står dessutom stabilt. Men på bara röst eller bara tecken funkar det inte. Idag satte Pia en grej i backen som jag la hans leksak på och hetsade honom lite, tog honom i halsbandet och gick förbi, bara en meter eller två och sa "stå", de första gångerna satte han sig, men då lyfte jag upp honom, sa "stå" igen, berömde, sa stå - och varsågod! Då fick han springa och ta leksaken, och så blev det kamp och galenskap. De sista gångerna ställde han sig faktiskt, så äntligen tror jag att vi har en metod som kan funka! Ska idiotträna det här nu :)

Har film på ställandet, som jag tänkte lägga ut när jag har tid :)

Avslutade kursen med en platsliggning igen, gick superfint!


Kommentarer
Postat av: Kattis

Toppenskojsigt och nyttigt att gå kurs! :-) kan tänka mig att ni utvecklas och har roligt hela tiden, så mycket lättare att göra det då man har någon kunnig som kan hjälpa en på ett bra sätt (hjälpa, inte stjälpa alltså). ;-)



Pöss pöss! :-*

2009-05-25 @ 14:54:49
URL: http://www.geocities.com/kattis_ghetto

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0