Spårläggare på skogsvandring

ONSDAG - motion och konditionsträning

I onsdagseftermiddag träffades jag, Therese och Maria ute vid Sandbräckan och skulle kolla av våra spår vi ska lägga på tävlingen nästa helg. Ludde och Zoya var med och de fick härja fritt i skogen medan vi gick =)

Ludde tappade bort oss två gånger, första gången var han borta kanske 3 minuter, andra gången 5-6 minuter. Men jag fortsatte bara att gå, och hoppades på att han skulle bli lite orolig och få kämpa lite för att hitta tillbaka... hehe. Men han kom så glatt båda gånger, om än ngt flåsande :) Skönt att vara i skogen där "inget kan hända", och faktiskt lugnt kunna gå vidare och låta hunden arbeta. För vanligtvis, när man går elljusslingan eller liknande, har man ju ändå möten med folk/hundar/hästar titt som tätt, och det finns stora trafikerade vägar i närheten, och då har jag automatiskt en inbyggd gräns där jag måste ha koll på honom, vilket betyder att han kan slappa lite för han vet ju att "matte ropar om hon går".

Två stora gyttjepölar hittade han förstås också, som han badade i... Himla retriever! :) Han var verkligen svart (!) på alla fyra benen, svansen och magen. Ryggen och huvudet var hans normala färg: han såg himla knäpp ut :) Önskar jag hade haft kameran med mig.

Ludde behöver bättra på sin kondition, så dit ska jag åka regelbundet nu och gå i skogen, för det är inga stigar så långt ögat ser, utan bara skogsterräng, upp och ner, och snårigt! Om någon är bra på konditionsträning får ni gärna tipsa. Han har ju D-höfter, så jag är osäker på hur det är med cykelturer? Raska promenader är han ju van vid, men jag märker att han blir trött när vi tränar och vi leker/kampar/härjar var och varannan minut.

På vägen hem stannade jag hos svärföräldrarna där Shappo var. Tog med mig Shappo och åkte till sjön så de fick bada. Mest för att Ludde skulle bli ren, men samtidigt fick de ju simträning. Shappo simmade riktigt bra då, han höll sig faktiskt lugn och hade kroppen i en lodrätt ställning.


Kommentarer
Postat av: Anna&Divino

Hehe, ja jämt ser´n framför mä! :)

Att brottas och springa med Dino är väl bra träning...?



Tack gumms...är nöjd med min vovvas å =)

2009-05-15 @ 11:04:02
URL: http://dinothadog.blogg.se/
Postat av: nänna

oj va långa inlägg de blir här =) Kul! =) hinner inte läsa allt varje gång då men... har man tråkit vet man ju vart man ska gå... ;)

Idag har jag jobbat i en 6:a... ojojojoojojojojoj... sejer ja bare... hur ska en klare detta jobb? träffas nån dag? de känns som att de behövs!!!

puss på dej

2009-05-15 @ 15:15:15
URL: http://nippertip.blogg.se/
Postat av: Kattis

Toodilooo pumpan! ; )



Det man hör talas om gång på gång som är skonsamt för alla hundar som har någon slags fysisk krämpa är ju simning och att gå på (water-)treadmill. Och som ett komplement är tydligen vibrationsplatta (vissa veterinärkliniker har sådana) mycket bra och stärker muskler, koordintation och balans...



Vet att vissa går med sina hundar kopplade i vattnet där det är sandstrand och -botten, så att hunde GÅR i vatten som är upp till armbågarna. Ett alternativ till treadmill. : ) Mycket billigare!



Nu då det är summertime måste det ju vara perfekt för en galen golden som Luddas att få springa å hämta grejjern i vattnet! : )



Nu ska jag jobba vidare... suck. Hoppas ni får en mysipysig och skojjig helg! Pöss på dä, å pet i naveln! ; )

2009-05-16 @ 07:41:28
URL: http://www.geocities.com/kattis_ghetto

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0