"Schapendoes besitter en uppseende förmåga att hoppa"

Rubrikraden är snodd från rasbeskrivningen av schapendoes....
och JORÅ... se upp! Det kommer en flygande schappis! Rasen har ju ändå sitt gamla (smek-)namn... som lyder

THE FLYING DUTCH
Ett Holländskt spökskepp som sägs segla mot vinden


Magplask? Vilken hund hoppar med alla benen framåt?


- Egen stil -


Nog för att han har en egen och underlig stil, men (!) hoppar, det gör han som ingen annan! =)

Var på klubben idag och tränade, och det gick verkligen KANON!

Tog många kort, tyvärr hittade jag ingen bra inställning som passade vädret, så ingen bild är sådär riktigt bra i kvalitén :( Alla är endera suddiga eller med dåligt ljus. Men det är många härliga bilder, ändå ;) Träningen gick så bra så jag orkar inte bry mig om korten, haha!

Uppdatering:

Åkte till klubben förut och tränade, hade med mig båda hundarna. Då ska jag även avslöja att det är första gången Shappo är på klubben sedan våren 08! O efter träningen var jag en glad, stolt och otroligt nöjd matte! Vilka framsteg! Vilken skillnad... Det året som gåt, som vi kämpat så att nästan tårarna kommer och allt känns tråk, blä och "vad gör jag för fel", nu får man ut lönen för besväret! O inte bara det att han har fått en riktig ledare att vara trygg hos, utan jag känner att jag har hittat det ett perfekta motivationssystemet för att hålla honom fokad på mig. Det var perfekt idag iaf! :) Idag luktade det mycket trevligt efter en liten dam som är påväg in i ett löp, och inte bara det - en hund som knappt varit någonstans än hemmavid och på kända platser i ett års tid har ganska många dofter att hänga upp sig på en brukshundklubb!
Korrigering och tala om vad som gäller, och sen galen matte - och mycket, mycket lek! Utan leksak. Klicker! Han var ivrig på dofterna i början, men efter en stund gav det med sig och det räckte med ett "öj!" när han började. Han blev överlycklig när vi lekte och sen hade han full koll på mig och utförde gladerligen det jag bad honom att göra. O kontakten, att han söker så mycket konakt är ju i sig ett bevis i näven på att jag har jobbat rätt med honom!

Tänk att det alltid ska bli så långt. Kort och koncist är inte min grej.

Shappo fick göra några hopp (klass I), och det gick superfint! Han har ju så skön hoppstil, så man kan ju bara le när man står där och försöker vara allvarlig :) Gjorde några insittar, och lite fritt följ. Fria följet måste jag filma någon dag, för bilderna gör inte riktigt rättvisa för hur jäkla bedårande söt han egentligen är! Men dessa framben.. han marcherar! Han trippar, som en häst går i passage typ! Kolla likheterna mellan korten på Shappson och filmen på hästen ;)








Lika? :) Haha!

Ludde fick göra två stycken hopp, som gick bra, men han slog i/stötte en baktass båda gångerna. Tränar ju mycket sällan på hoppet pga D-höfterna, och jag väl gör det brukar jag ha väldigt lågt. Idag var det lite högre, dock inte fullhöjd. Vet inte om det bara blev fel för honom, eller om han är ovan höjden. Har ju aldrig sett minsta tendens till att han skulle ha ont.

Tränade på linförigheten också, X antal steg och så vips händer det! MATTE BLIR GALEN ala Pia :) Det har hänt något nu på sistone, det är en stor förändring och det är så roligt! Tränar nästan alltid bara utgångspos - galen! Sen ett, sen två, sen tre osv... brukar inte köra längre än på sin höjd 10 steg. Mycket svängar också, men högersvängarna behöver jag träna mer nu märker jag. Men både igår och idag gick jag en rätt lång linförighet och han höll hela vägen, tjohoo! :)


Kolla vem som har fått hållning! ;)
Ludde tänker: Nu snart... wait for it, wait for it...


GALENSKAP!



BARA EN MASSA BILDER....

Helena och Nowa


Matte, matte, matte!


En schappisrumpa på språng!


LEKA!




Blev ju rätt många bilder.. men resten finns HÄR!

God natt, nu ska jag ta en kvällspromenad med mina dampdogz och sen bädda ner mig i sängen!


Kommentarer
Postat av: Caroline o. Lukas

Ha ha vilken hoppstil Shappo har! Måste ju ge stilpoäng på tävlingar =D och vilken spatserarstil i fria följet.

Härligt att även Ludde var så duktig. Många framsteg låter det som.

Kort och filmer är supernyttigt! Det var där jag själv upptäckte hur krokigt jag gick ;)



Mååånga snygga bilder!! Närbilderna på vackra Nowa är ju dösnygga!

2009-05-09 @ 10:58:48
URL: http://www.busgolden.webb.se
Postat av: Johanna & Max

Fin bilder. Vad kul att träningen gick bra.

2009-05-09 @ 10:59:34
URL: http://jareback.com
Postat av: Anna&Divino

Dum dummare ANNA! Linförhet??? By the way,duktig du är gumman. Kul när man märker att det går framåt ! =)

2009-05-10 @ 13:02:20
Postat av: Ida

Vilka underbart härliga bilder! Riktigt rolig stil din schappis har i hoppet! :) Lekbilderna ser ju för sköna ut, ni ser ut att ha jättekul ihop!



//Ida

2009-05-10 @ 17:51:14
URL: http://www.tajma.wordpress.com
Postat av: Anna o vovvas

Anna: jaja, hehe, det går lite fort ibland :) Men med tanke på att jag alltid skriver så mycket är det väl tur att det går fort, annars skulle jag ju aldrig lämna datorn ;) Hahaha

2009-05-10 @ 22:46:11
URL: http://galengolden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0