Paparazzijäkel

Blev ombedd att fota alla klubbens kurser som hålls nu, till klubbtidingen och hemsidan osv. Erbjöd mig även då att fota nya ekipagebilder på klubbens alla ekipage, så det kan bli lite uppdatering på dem.
Så se upp framöver på klubben i Arvika... det springer nämligen runt en paparazzijäkel där som tar kort på allt och alla. No mercy.

Hade tänkt att åka dit en timme innan kurserna drig igång, så jag kunde träna mina två, men så blev det inte. Kom dit en halvtimme innan och då hade jag alldeles för många att prata med, så hundarna fick inte ens komma ut. Vilket iofs är jättebra, för de har sån hög förväntan när vi kommer dit, de två sista gångerna jag kommit dit och äppnat bakluckan har Ludde suttit och gnällt och skakat... Så egentligen borde jag åka dit oftare utan att göra något..

När vi kom hem funderade på om jag skulle gå långpromenad, åka och simträna eller om jag skulle träna med dem. Det blev en kombination av alt. 1 och 3. Tog en promenad med dem, som gick mycket bra, och stannade vid lämplig skogsstig. Ibland är det hur perry som helst att ha två hundar, för jag kan ju använda dem som störning för varandra. Hehe - elaka matte...

Först fick Shappo ligga på sidan och ha tråkigt medan jag gjorde en nosövning med Ludde. Tog en pinne som jag klämde på en stund, och sen la jag den bland fyra,fem andra pinnar , ca fyra meter ut i skogen. Kommenderade och vips var han iväg, kollade av dem och tog rätt pinne med sig tillbaka på ca 8-9 sek.
Sen kastade jag pinnen rakt ut, kanske sex meter, och skickade honom. Nu kommer problemet, han springer rakt ut - som att han vet vad han ska göra, men han håller ingen koll på var pinnen har landat. Han kan lika gärna sticka fem meter åt höger, och sen när han väl villat bort sig kan han försvinna 20-30 meter åt något håll.. Är detta något jag kan träna genom att trampa upp en sökruta, så det blir tydligare för honom inom vilka gränser han ska leta? Och att man kanske har tydliga föremål, tex en neonfärgad boll?

Vidare tränade jag på ställandet, om jag gör en halvhalt gör han rätt, men om jag rör mig så stannar han inte. Men med lite ihärdighet kanske det kopplar snart..  Gjorde några snabba lägganden, och sen en elak inkallning på¨ca 40 meter rakt över Shappo.. hehe. Men Shappo låg stabilt, då blev jag stolt!

Sen tränade jag lite freestylemoment med honom, har gömt bort "zack" litegrann, så det tränade vi på. Det är svårare på min vänstersida än på högersidan, men båda sidor går framåt, så snart kan jag nog börja bygga ihop det! Tränade även på "backa" i fotposition, det går jättebra! Idag var han helrak i alla backningar!

Sen fick hundarna byta plats, Ludde fick lägga sig och Shappo var ivrig på att träna! Fotgåendet blows my mind! Han är så duktig lilla pappisen, jag blir så stolt.. ♥
Har börjat träna läggande under gång med Shappo och vi är än så länge på lekstadiet, samtidigt som jag säger "ligg" kastar jag mig ner på huk. O han slänger sig i backen lika mycket han! Klick - godis!
Han lägger sig snett, men det tror jag ordnar sig sen när jag inte är med ner...

Gjorde samma långa inkallning med Shappo, förbi Ludde. Han har faktiskt en himla snygg insitt Shappo, han vänder sig i luften innan han kommer fram så han landar i rätt position :) Ibland kan det iofs bli en touch emot mig, men skitsamma! :p
Sen blev det freestyle även för Shappo - tränade på "backa" som vi nyligen börjat träna in, och idag kändes det som att mycket hade lossnat, han backade ca 6-7 steg. Då går jag mot honom, har inte börjat med bara röstkommando än.
Tränade även stabilitet i "zebra" och han börjar få väldigt fin balans, nu ska jag ta tag i att kunna kommendera på distans, för nu behöver han hjälpen ganska nära.

Sen testade jag ett nytt trix - Ludde stod framför mig och jag dirigerade Shappo att krypa under magen på Ludde, och sen hoppa tillbaka över ryggen på honom! :)


Verkar det inte jobbigt att ha kontakt med mig åt det här hållet? :) Stackarn bryter ju nacken av sig ;)
Vad är det för fel på det vanliga sättet, som alla andra hundar gör?



Shappo gillar att ligga i mattes knä och mysa...

... och Ludde vill helst också sitta i knä! :)

Haha :)

Kram och godnatt!
/Anna Shappo&Ludde


Kommentarer
Postat av: Maria

Vilka mysiga vovvar du verkar ha. Ludde är ju super charmig:-)

KUl att träningen funkar bra!

2009-05-10 @ 23:51:01
URL: http://rocky.cybersite.se
Postat av: Tina

Hej på Er.

Vilka roliga trix du lär hundarna, verkligen roligt.

Lydnaden går ju också framåt, härligt.

Här hos oss är allt bara bra. Tiden räcker inte till bara har alldeles för många järn i elden samtidigt.

Men vi njuter av våren och våran träning går bra.

Kram Tina/Rosso

2009-05-11 @ 14:13:21
URL: http://www.nellierosso.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0