Lägre-spår

Igår var vi lediga! Tjohoo, lediga på en fredag! O det blev en alldeles, alldeles perfekt fredag!

Tog en skön och välbehövlig sovmorgon och låg i sängen och drog mig till nio... sen gick jag på en morgonpromenad med hundarna och sen serverades det frukost.
Packade hundväskan och bilen, väckte husse och sen åkte vi iväg och träffade Sandra, Anders, Jenny och hennes sambo där vi skulle snitsla lägrespåren till tävlingen om några veckor.

Efter att Jenny, Sandra och jag hade snitslat fösta spåret, gick Jenny ett lägre-spår åt Sandra och Sandra la ett apellspår åt mig. Sen gick vi tillbaka till bilarna där Henrik och Anders satt och njöt i solen. Så tände vi grillen och grillade korv =)

Ludde har inte gått så många spår.. sen i höstas har han bara gått ett. O det visade sig när vi gick spåret idag, han var rätt osäker, och när han blir osäker så blir han "passiv", han står och väntar på ett kommando helt enkelt - han söker mycket ögonkontakt och ber om att jag ska säga vad han ska göra.. Men jag väntade ut honom alla gånger han stannade upp och efter ett tag började han ju arbeta igen på eget initiativ! O vi kom runt, han tog vinklarna och hittade två av tre saker, så det var ju bra ändå! O när han hittade första pinnen och jag berömde honom, då visar han mycket mer självsäkerhet och då gick han på ordentligt sen på spåret, så det som krävs är nog mer spår helt enkelt! Så att han blir säker i spåret och vet vad som förväntas av honom, för jag vill inte hålla på och prata för mycket i spåret, alltså påminna honom om att spåra när han stannar upp - utan jag försöker hålla mig till att lugnt säga "braa" när han har stannat upp, och börjar jobba igen.

På eftermiddagen när vi kom hem öppnade jag bara dörren och tog med Shappo ut, så gick vi till skogen. La ett godisspår åt Shappo som han gick jättefint! Ludde fick leta godis som jag kastade ut och sen fick de båda leta leksaker. Gick superfint! Fast jag märkte på Ludde att han slackade lite, han blir fort trött i värmen, så jag får försöka att träna i värmen oftare.

Har tränat Shappo på att hoppa över mig också, som ni kan se på nya headern :) O det krävdes bara att Henrik lockade på honom några gånger, sen hoppar han på mitt kommando :) Duktiga skrutt!
Det blev några kort i trädgården... så här är två på sötisen och ett på sötisarna :p




Här var jag lite nervös... det hade gjort ont om han hade landat i ansiktet... :) Men han svävade så fint förbi så det var inga problem ;)



Nattinatt!
/Anna, Shappo & Ludde

Kommentarer
Postat av: Caroline o. Lukas

Guud va fräckt när han hoppar mellan dina ben =D

Kan ju glömma att lyckas med det med Lukas, han om nån är tung i rumpan ;)

Lät mysigt när ni skrev att ni skulle grilla. Grillen har även gått varm hos oss i helgen :)

2009-05-03 @ 19:14:27
URL: http://www.busgolden.webb.se
Postat av: Kattis

Åh, så fin den nya headern är! Och bilderna i detta inlägg är ljuvliga, och hur coolt som hlest då Shappo hoppar över dig... ha ha, medan du utför konster med akrobatisk inspiration? :-D



Vad härligt att ni haft en dag i skogen med spår som tema! :-) DET är något jag tycker om, ha ha, särskilt mysigt är det då man sitter tillsammans och väntar på att spåren ska vara "färdiga". ;-)



Idag (måndag) ska vi nog spåra! Mys! Grabbarna ska få flickvänner på besök, Ghetto får schappisen Lalla och Tarass får terven Smilla - kan inte bli bättre. Ha ha, och jag får mattarna! :-)))



Kramelikramis!

2009-05-04 @ 07:03:51
URL: http://www.geocities.com/kattis_ghetto/
Postat av: Matilda

2009-05-05 @ 09:54:56
Postat av: Matilda

Tjusiga trix :D

2009-05-05 @ 09:55:39
URL: http://www.goldenliv.com
Postat av: Caroline o. Lukas

Japp, Lukas fäller en heeeel del suck

2009-05-05 @ 17:04:57
URL: http://www.busgolden.webb.se
Postat av: Elsa

Har själv nyligen börjat lägga spår till Kippan och hon är väll lika dan. Men ju fler spår man lägger desto säkrare blir dem. Det gäller bara att man inte hjälper dem för mycket. I alla fall inte Kippan för då kommer hon garanterat vänta på hjälp istället för att spåra. Lycka till i framtiden!

2009-05-06 @ 10:38:59
URL: http://melviona.3w.se
Postat av: Anna&Divino

Verkligen skitcoolt! Duktiga Shappo =) Hoppas du är frisk snart så vi kan leka!!

2009-05-06 @ 12:59:43
URL: http://dinothadog.blogg.se/
Postat av: Caroline o. Lukas

Japp jag trimmar honom själv..Sedan ser han ju ut som han gör ;) Tycker inte det är så jättesvårt, har fått lite tips om var man ska klippa och hur mycket. Hittills har inget sagt något, inte ens på små inoff utställningar. Nån gång ska jag lära mig ordentligt och gärna se hur andra hade trimmat honom.

2009-05-07 @ 11:18:51
URL: http://www.busgolden.webb.se
Postat av: Rebecka

Shappo kan flyga!!! Duktig kille det! Vill ni lära känna de sex lappisarna mer ingående så har jag intervjuat dem i min blogg. ;0) Gör gärna detsamma, bara kul att läsa om andras hundar! Kram

2009-05-07 @ 12:09:37
URL: http://www.lapinlunaskennel.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0