Måndagens viltspår

Igår åkte jag och Therese ut i skogen för att lägga viltpsår.
Therese och Ricco gjorde ett debutspår, och jag testade att avancera spåren för Shappo & Ludde.


Hittade inte min spårlina, så jag fick ta en gammal... rosa och orange var ju SÅ snyggt ihop ;) Hahaha
o... KAFFE ;) Kaffe i skogen... gottgott!


Ricco fick ett nybörjarspår, ett (ganska) rakt spår på ca 70 meter, drygt två dl blod och en rådjurklöv i slutet. Liggtid: ca 45 minuter.
Han var mycket koncentrerad och var otroligt intresserad av blodet! I vanliga personspår har han världens fart, men nu tog han det lugnt och fokuserat - blir säkert mer och mer fart när han vet vad som händer. Klöven gillade han sådär till en början, han utforskade den lite först, men sen blev han galen i den och bar den hela promenaden ut till bilen! Han stoltserade verkligen med den, och enligt matte bär han aldrig något så klöven diggade Ricco verkligen! =)




Ehh, vad ÄR det här? Mamma, ska jag ta den menar du??


Okej! :)

Till Ludde blev det ett spår som var knappa 200 meter med en vinkel, ca 2 dl blod, rådjursklöv. Liggtid ca 1 h.
Ludde var verkligen på hugget, taggad som aset! Han for iväg som ett skott när jag visade honom på spåret. Han var hetsig, flamsig och gick alldeles för fort, men han följde hela tiden spåret, tog vinkeln rätt och hittade spårslutet i ett nafs! Men jag behöver träna på att bromsa honom i spåret för sådär kan han ju inte virra runt :) När han hittade klöven blev han tokglad och försökte fälla trädet den var fastbunden i för att få loss den! :) Han bar också sin klöv tillbaka till bilen, rätt stolt ;)






Släpp då granjävel!!

Shappo har ju verkligen en talang för just viltspår, trot eller ej.. haha, lilla vallaren ;) Han har ju inte gått så många spår, men verklgien visat att det är hans grej så jag tänkte försvåra för att se vad han går för! Hans spår blev ca 350-400 meter långt, ca 1 dl blod och älgklöv (första gången). Liggtid: 1 h 20 min.
Han var taggad påväg till spåret men satt lugnt och väntade när jag satte på selen (inget gnäll som sist), när jag visade honom på spåret gick han in i ett mycket lagom tempo, som han sen höll HELA vägen! Tror inte att han ändrade tempo en enda gång! Han går koncentrerat och noggrant! Hans spår gick ca 70 meter rakt med bloduppehåll på ca 4 meter, vänstervinkel, rakt ca 100 meter, högervinkel över en meterbred bäck, rakt ca 100 meter, vänstervinkel, sen rakt ca 80 meter till klöven! Han var SÅ duktig! :) Att han skulle ta det över bäcken var ju en chansning, men det var verkligen inga problem, han tog vinkeln och kom fram till bäcken, lyfte nosen och kände antagligen att det skulle fortsätta över vattnet, tog ett skutt och fortsatte spåra hur fint som helst! :) Shappo bar inte sin klöv ut.. det var knappt så jag orkade, haha nejdå, men gud så tung den var! Jisses. Men han kampade med den och försökte äta upp den ;)







Shappo och klöven är nästa lika stora, hahaha ;)

Kommentarer
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

Åh det är ju superkul med viltspår!

2009-07-22 @ 20:21:12
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com
Postat av: Anna

Ja giss om de ska danses =) Rock on babe!!

2009-07-23 @ 22:31:10
URL: http://dinothadog.blogg.se/
Postat av: Caroline o. Lukas

Kul med viltspår :) och det låter som båda hundarna var kalasdutkiga. Anlaget nästa..? hihi

2009-07-25 @ 10:52:53
URL: http://www.busgolden.webb.se
Postat av: Zandra

Du jag såg faktiskt dig också, men lite för sent så jag hann inte vinka ;) Men nästa gång loovar jag att reagera lite snabbare ;)

2009-07-25 @ 11:57:49
URL: http://wiendy.blogg.se/
Postat av: Kattis

Så skoj att ni varit ute och spårat! Blir alltid lika glad då jag får läsa om Shappos naturliga talang. :-) Duttiga lille schappisen... ;-)



Kramis!

2009-07-28 @ 00:40:29
URL: http://www.geocities.com/kattis_ghetto

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0