Lyckad träning (obs: mycket text... hehe)!

Idag har jag haft en kanonlyckad träning med Ludde! O jag tror att mycket av det beror på att jag faktsikt PLANERADE vad jag skulle träna! Tyvärr blir det ofta så att man (iaf jag) mest går ut för att träna, men har inte i förväg tänkt igenom det så noga, och så blir det lite av allt, allteftersom man kommer på något nytt. Idag var det strukturerat, jag och Therese körde ett pass i taget (ca 5-10 min) var, i stora drag ett moment per pass - kanon!

Lydnadspasset
RUTAN -
Ludde har ju inte haft några minnesbilder alls som kan vara till ganska stor hjälp i sånahär moment.. jag har strävat och lagt ut leksaken och gjort det ordentligt synligt och spännande för honom, gått tillbaka, stirrat på rutan och sagt "rutan!". Vad händer? Jo Ludde blir tokglad och rusar ut - en bit. Sen glömmer han bort varför han är så glad och varför han har sprungit ut, men fortsätter en bit till för det borde ju vara något han ska göra/leta efter... Ser kanske en kon och blir superglad, viftar på rumpan och kutar dit, vinklar vänster, vinklar höger (hela tiden mycket glad) och till slut upptäcker han... LEKSAKEN!!! Tjohoo! Ludde är överlycklig, jag springer ut och kampar och leker i rutan. O så här har det varit, varje gång! Har tränat va två veckor, inte varje dag,men flera gånger i veckan och nött skick på skick på skick... Men idag gick han riktigt rakt! Han tar kontakt med mig när jag kommer tillbaka men jag är noga med att inte besvara den, utan stirrar på rutan och kommenderar. O idag stack han mycket (!) rakare än tidigare, så jag tror att det ihålliga skickandet har gett resultat! =)
Idag gjorde jag bara tre skick, men alla tre kändes bra och framförallt det sista - det var bra att sluta med den minnesbilden.



APPORTEN (tvåans) - började med att göra det lättsamt, hetsade med apporten framför Ludde medan jag höll honom i halsbandet, tappade apporten framför frambenen på honom, släppte honom, sa "apport!" och kutade åt andra hållet och klappade i händerna och tjoade. När han kom ikapp saktade jag tempot och kommenderade "fot". Går tillsammans några meter, gör sedan halt. Sen får han sitta med den ett tag, allt mellan 10 och 30 sekunder. Tar den och vränger iväg en leksak! Sen försvårade jag lite, kastade den längre så han var tvungen att gå ut en bit för att hämta, vilket jag tror han gör rätt bra, han slår inte på den med tassarna och leker inte, men han vänder kanske inte riktigt i luften heller... Gjorde till och med hela momentet (fast jag bad inte om fotpos i början, utan höll honom bara), och det gick suveränt! Ut, ta, tillbaka och ingång - han gjorde allt jättebra! Avslutade sen med samma som jag började med.

 

HOPP - körde godis på en targetpinne, Therese la ut godis och jag stod med Ludde, idag funkade det också klockrent! Han gick på första kommandot alla gånger utom en! Hittills har det varit tvärtom... ;) Duktiga skrutt!!



Sen fick han ligga och ha tråkigt när matte pratade... träffade Maria och Anna-Lena som var ute på promenix vid klubben. Lyckades då även att få en lektion i jaktapportering av Maria, tack! :) Fick massa tips om hur jag ska börja träna, och vi körde även två övningar med Ludde, som han fixade rätt bra! Han är ju apportör så jag har ju så gärna velat träna detta... o nu ska jag börja på allvar! :) Nu när jag vet HUR :)

Sen åkte vi till Ullen för att Ludde skulle få bada lite. Men jag var ju så inne på jaktapporteringen då så jag var ju bara tvungen att fortsätta lite med det... men då fick han någon ny energi (det var varmt idag och han är mycket värmekänslig och var tröt på klubben), och blev superpigg! Så det här var verkligen hans grej! =)
Jag gjorde kanske fem-sex vanliga skick där han såg den tydligt, sen tre-fyra där den blev lite gömd för att den hamnade i något snår eller bakom något. O slutligen några till gömda där jag sedan skickade honom framifrån, med dirigering. Har ingen koll alls på om det faktsikt heter såhär eller om jag mest hittar på, men saksamma, vi hade skitkul och Ludden var jätteduktig! :)

Sen blev det BAD! Äntligen... tog med vattendummien och kameran och tänkte knäppa massa kort, men väl nere vid vattnet upptäckte matte att batteriet var dött. Typsikt. Men jag tog lite kort med världens sämsta mobilkamera, så kvalisorten är dålig, men man ser iaf motivet! :) Bilderna är iofs mest på land... :p


Titta matte, jag hittade den som du slängde iväg..


Wiihoo !


Underbara lilla Luddas ♥


Tror ni jag funderade på om han skulle springa rakt över mig? ;)


Found it!! :)

Kommentarer
Postat av: Malin

Va duktiga ni är som håller igång med så mycket aktiviteter! Själv har jag kommit av mig lite i träningen ett tag, men nu har vi börjat lite smått igen. Har fått "suget" tillbaks. Ska börja om med rutan ifrån noll igen för att få raka skick, Dima lyckas nästan alltid hamna till höger om rutan. Ha en fortsatt skön sommar!!

Kramar Malin & Dima

2009-07-14 @ 10:39:02
URL: http://www.123minsida.se/Dima
Postat av: Karro och King :)

Vilka häliga bilder :) Kul att träningen gick så bra :)

2009-07-14 @ 17:40:22
URL: http://www.karroochking.se
Postat av: Maria

Härligt att träningen funkar bra. Känner att jag måste ta tag i lydnadsträningen med Rocky. Får gå in & söka lite insperation här tror jag:)

2009-07-15 @ 15:43:15
URL: http://rocky.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0