Freestylekurs - tillfälle 1

Idag var vi på första (av tre st) träffen på freestylekursen! Det är två freestyleinstruktör från en "grannklubb", och vi blev "tyvärr" bara fyra st deltagare... Rätt lyxigt! :)

Idag hade vi lite genomgång om freestyle, hur vad och när i stora drag, lite om tävling, hur man ska tänka när man gör koreografin, lite musikvalstänk och basmomentträningstips. Men eftersom vi fyra har tränat en del freestyle på egen hand så kunde vi rätt många moment visade det sig... så vi höjde ribban lite ;)

När vi körde med hundarna fick jag och Ludde träna "front", det kunde vi inte... Men vi kämpade på, Ludde har ju rätt svårt för att stå, men det gick faktsikt riktigt bra! Tror nog att det kan bli ordning på det momentet tills nästa helg när det är kurs igen, om vi bara tränar frenetiskt =) Det roliga var att när vi skulle träna front så ville de att hunden ska stå så nära föraren som möjligt, så jag fick tips om att ta godisen bakom mig och fram mellan benen och på så sätt locka honom närmare, utan att sätta sig. Då bjöd han igenom.. och efter det så gjorde han det varje gång, han gör alltså "mellan" fast vi står åt olika håll! Så jag klickade det istället (ojdå) och kunde avancera med att gå framåt, då Ludde backar för att hålla position! Det kan ju va rätt användbart i freestylen, hehe ;) Men jag kom inte på nåt bra kommando för det, kom gärna med förslag! :)
Sen fick jag även hjälp med "zack" (backande slalom), han fixar båda portarna, men jag gör dem bara en i taget och behövde lite hjälp med att sätta ihop dem, men det var nog i stort sett bara att fortsätta och köra två portar istället för en. Det jag måste tänka på är VAR jag belönar, för hittills har jag belönat när han bakar ut och har bakdelen snett UT från mig, jag vill ju ha hans bakdel IN - så att han tänker "en port till"... säkert jättelätt att förstå vad jag skriver.. hahahahah ;)

Fick i uppdrag att göra en lista på vilka moment våra hundar kan inom freestyle, här är min o Luddes lista:
Slalom
Åttan
Backa (framför, bakom, mellan, på båda sidor av mig)
Mellan (framåt, backa, svänga hö/vä)
Vä/Hö tass
Pang
Rulla
Snurr
Runt mig
Vänd om
Fot
Work
Stegförflyttning hö

Under inlärning/halvfärdigt
Zack
Om
Buga
Gråta
... och nu: det nya trixet som jag inte har ngt kommandoord på än: mellan fast bakofram! ;) HAhaha sötnöt-Ludde!

Nu sitter jag och letar bra låtar... Vet inte alls vad jag ska köra för låt till programmet!? Har i typ ett år haft samma låt på hjärnan, och har även börjat att bygga program till den (ca 30 sek) men det tog STOPP där. Så jag kanske borde byta... sen vet jag inte heller om jag ska satsa på DANS eller DRAMA....


Upptäckte nu att jag inte har några freestylebilder på Ludde... hmm, det får bli veckans uppdrag det! ;)

Natti! ♥

Kommentarer
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

Åh vad roligt med kurs! Här verkar inga kyuser starta förrän i höst och vi längtar redan! Dessutom längtar vi efter solen som har försvunnit!

2009-07-10 @ 20:58:30
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

För oss är det lydnad som gäller. Vi kämpar med den eländiga apportbocken som Indy hatar. Hoppas att vi kan (vågar) starta i ettan i höst.

2009-07-12 @ 17:11:33
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com
Postat av: Caroline o. Lukas

Tjusig lista! Lukas lista skulle nog inte bli lika lång...Spännande med musikval. Verkar inte vara det lättaste. Varje gång jag hör en bra låt tänkter jag: den kanske jag borde försöka bygga ett nummer till ;)

Kramar

2009-07-12 @ 19:02:42
URL: http://www.busgolden.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0