Dagens träning

Idag tränade jag först med Ludde. Tränade mycket freestyle, men emellanåt tränade jag även linförighet och ställande. Linförigheten känns bättre och bättre, och det är ju himla bra. Det är långt ifrån klart, och ibland känns det som att man står och trampar på samma punkt och inte kommer nånstans snabbt nog, men om jag verkligen tänker efter vet jag att vi gör framsteg i momenten, och framförallt bygger jag upp den här förävntan hos honom som vi bygger hela momentet på. Så även om det känns tungt ibland vet jag (oftast) att det jag gör spelar roll - även om det inte känns så just för tillfället.

Ställandet är också bättre, men han behöver handtecknet för att verkligen fatta. Har klickat "stå" i många situationer nu när det kommer spontant, och förut kopplade det faktsikt för honom. Han kom fram till mig för att jag hade en godis och var påväg att sätta sig, men när jag sa stå! såg jag att han tänkte till och valde att vända upp rumpan igen som hunnits sänkts några centimeter. TJOHOO!

Sen slängde jag in Luddas och tog ut Shappson som var helt eld och lågor över att få komma ut och träna med klickern. Körde många freestylemoment som sitter, men försöker nu att öka svårighetsgraden genom att ha lite mer distans mellan oss. Har även börjat träna in backa med honom, inne funkar det inte alls, ute funkar det bättre än vad det gjorde med Ludden i början, så det känns bra! Vill även lära honom att hoppa över mig, men jag behöver en medhjälpare då, får lura ut husse nån dag :) Sen tränade jag mycket kontakt med honom, ja, lite fritt följ kan man säga. O till sist avkoppling.

Sen kändes det som att det räckte för Shappo, men jag hade fortfarande godisar kvar så jag bytte hund ännu en gång och gick med Luddas till skogen och letade upp ett riktigt snårigt och "jävligt" ställe. Där bröt jag sönder dessa frolicbitar i minsta möjliga storlek och kastade ut dem i snåret... och sen fick han arbeta ordentligt för att hitta dem.. super.

Morgonpromenad...



Kommentarer
Postat av: Kattis

Vilken härlig träning ni haft! :-) Och du är så duktig så, som grejjar och donar och kämpar på med problemlösning i linförigheten etc. :-)



Jag tror bestämt att jag måste ta vara på dagsljuset ikväll efter jobbet och åka för lite lydnadsträning... ja! :-)



Vill du anta utmaningen "Lägg ut en bild i er blogg på någon form av aktivitet med er hund som inte innefattar tävlingsmoment." ? :-) Vore skojsilojsigt! :-P



Schtooor kram!

2009-04-05 @ 08:14:35
URL: http://www.geocities.com/kattis_ghetto

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0