Slarvigt med fullföljt

Nu har jag spårat med båda hundarna. Shappo fick börja.

Funderar varje gång jag spårar med honom hur jag ska göra.. han tycker nämligen att selen är jätteotäck! Om vi är inne och jag tar fram den går han och gömmer sig. är vi ute i skogen så hukar han sig och ser väldigt förnärmad ut. när den väl är på är det inga problem, han bryr sig inte om den när han har den på sig, utan det är innan den kommer på.. jaja, nog om det. Bör man stunta i att spåra med sele med honom när han inte tycker om den? eller ska jag fortsätta att träna honom att vänja sig vid selen, för när den väl är på tycker han ju inte att det är otäck.

Spåret gick väldigt bra. Detta är det längsta Shappo spårat i ett personspår, men han gjorde det bra! det ser ut som han är lite osäker, som att han inte riktigt vet om han gör rätt. Men han gick med nosen i backen hela tiden och höll fokus på vad han skulle göra. Det går inte jättenabbt, men absolut inte för sakta heller. Han klarade vinkeln och hittade spårslutet! Det var en liten burk med köttbullar... smaskens, smaskens.. ;)

Sen gick vi hem och så bytte jag hund och tog med mig Ludde. han visste att det var ngt på gång och var het och vädrade hela vägen bort till skogen. När jag bytte från halsband till sele var han ivrig och ville komma iväg. Men när han började spåra "slarvade" han endel. Han var ivrig och det blev en del zick-zack och fram och tillbaka, inte alls lika koncentrerat och bra som sist (förra veckan). Visst, han hittade spårslutet och gick väl rätt spår hela tiden, om än hastigt och dant.

Jag vet inte varför det blev såhär idag, varför han blir så ivrig att han "slarvar"? Sist gick han ju så himla koncentrerat och bra... Detta är iofs en skog vid ett bostadsområde (där vi bor) och det är ju inte helt omöjligt att ngn annan kan ha gått där under tiden spåret låg. Vi får se hur det går till helgen för då är det spårning igen :)



Var ska vi börja?


shappo har mumsat i sig spårslutet


Härligt i skogen :)


Ivrig Luddas säger "jag vill spåra NU NU NU!" :)


Wee en boll =)


Kommentarer
Postat av: Tascha

2008-11-18 @ 15:49:24
URL: http://www.bybraten.cybersite.se
Postat av: Tascha

Oj... Jag råkade visst skicka iväg innan jag skrev! Haha!

Nåja, matte har haft samma problem med mig, ibland är det i spårkärnan o ibland ejag som en jojo i spåret!

Kanske man kan lägga lite godis den första rakan så vi lugnar ner oss... Eller låta oss få leta godis vid sidan om lite så den mesta hettan har lagt sig...?

Ska ta ett snack med matte om det här...

Vi ses imorgon!

Vov o vift // T

2008-11-18 @ 15:53:30
Postat av: Anna

Superfint kort Anna!! Verkligen!



Nu förstod ja all text å. haha

2008-11-19 @ 11:19:25
URL: http://krissil.blogg.se/
Postat av: Caroline o. Lukas

Åh av kul med spår!! Duktigt att du orkade lägga varsitt, själv tycker jag det är jättetråkigt att lägga spåren, men att gå de är kalaskul :)



På tal om ivern...Lukas är också jätteivrig med precis samma blick som Ludde =P Därför brukar jag köra lite tankenötter med honom innan spåret så han inte är alldeles för taggad.

Tycker det låter som en bra idé att försöka träna bort Shappos orolighet över selen innan den kommit på. Kanske bara ta fram den och bara lägga den framför honom och belöna om han är lugn och sedan ta bort den...?



Fina bilder! och jag diggar dina stövlar grymt mycket!!

2008-11-19 @ 14:50:38
URL: http://www.busgolden.webb.se
Postat av: nänna

sista bilden e Nänna å Bimbo bild! =)

2008-11-19 @ 18:12:13
URL: http://nippertip.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0