Morgonpromenad

Ikväll ska hundarna vara ensamma ett tag så idag har de minsann fått tänkt till!

Morgonpromenaden med Shappo blev en ganska lång ordentlig promenad med tärningssättet jag lärt mig av Pia, orkar inte förklara allt, men det är en slags ledarskapsövning och Shappo måste gå bredvid mig, är han ngn cm för långt fram så ställer jag mig snabbt framför honom och "trycker" honom tills han sätter sig. Efter det ställer jag mig vid sidan igen, klappar mig på låret och säger "här" och så går vi. "Här" är det enda jag säger någonsin under dessa promenader och kopplet är aldrig sträckt, det är bara med mitt kroppsspråk jag visar honom att jag bestämmer och att ansvaret ligger på mig, inte på honom.

Detta har vi tränat sen i somras och det fungerar jättebra nu. Shappo har varit väldigt stressad och inte litat på att jag fixar saker o ting i olika situationer, och därför blivit osäker i möten med andra hundar. Efter några månader med denna övnning kan vi möta en hund nu med hängande koppel och utan problem! Shappo litar på mig och låter mig ta hand om mötet och det är underbart! Vi har fortfarande en bit kvar, för han kan ibland stressa upp sig lite, även om det inte går så långt som skall och utfall längre. Men han kan flåsa lite och se lite spänd ut.. Denna övning gör honom ganska trött.

Luddes morgonpromenad blev en snurr runt Vik och kvarteren i Solvik, men ett avbrott för lite lydnadsträning. Vi körde lite starter, så som jag förklarade i ett tidigare inlägg, med förväntan och en alldeles galen matte :)
Sen gjorde vi lite stegförflyttningar och tränade lite backa igen. Jag fick tips av Caroline och Lukas att belöna vid hand högra skuldra för att trycka tillbaka honom lite, så att han inte ska dra vänster i backandet. Det har vi gjort nu i två dagar, hoppas att det ger resultat :) Inomhus kan jag klicka efter att han backat ca 8-10 steg, även ute om han har ett stöd på sin högra sida så han inte kan backa runt åt vänster mot mig (alltså mot min vänstra sida), men nu när vi kör helt fritt utan stöd så klickar jag vid bara ett steg och ibland även bara vid "tanken bakåt". Även givetvis bara när han backar rakt.

Sen lämande jag hudnarna inne och gick ut till skogen och la ett varsitt spår till dem, Luddes på dryga 300 meter med två vinkar, och Shappos på ca 150-200 meter med en vinkel. hade inga snitslar så sönderklippta bajspåsar fick agera snitslar :) Haha...

Sen när jag kom tillbaka fick Shappo sin frukost i köket och stackars Ludde fick leta upp sin frukost som jag slängt ut över hela trädgården.. haha :)

Nu ligger de och vilar och snart ska vi gå ut och gå spåren, solen har trängt igenom och regnet har upphört så det blir en fin spårdag för dem :)

Sen sussar de nog gott ikväll =)


Typ såhär :) Är inte Shappo ganska söt som använder Luddes tass som kudde? ;)


Kommentarer
Postat av: Kattis

Åh, de är så söta pojkar sååå! hjärtan dansar runt huvudet på mig ;-)

2008-11-18 @ 22:27:31
URL: http://www.geocities.com/kattis_ghetto/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0