Med klicker, knäckebröd och en hög med tålamod!

Jag och Ludde började att träna "mellan" för typ två veckor sen. Första gångerna fattade han inte alls och tyckte det var mycket läskigt att befinna sig under mig, mellan mina ben.

Men förra veckan berättade jag ju att det helt plötsligt släppte och han hade inga problemn med det så vi började att gå framåt! Tjohoo :) Under veckan som gick tränade vi ännu mer på detta och det fungerade bara bättre och bättre, vi kan iaf gå några meter nu. 

Under helgen började jag träna att vi ska kunna backa i samma position, med honom mellan mina ben. Då blev det svårare. Själva "backa" har han förstått nu när jag går emot honom, så jag funderade på hur jag skulle få honom att förstå det även i en annan situation.
Jag provade att ha honom på vänstersida och backa, det gick fint. Även på höger sida. O dessutom när han gick bakom mig. Detta gjorde vi i köket några gånger och det fungerade kanon.

Så jag varvade "mellan" (framåt) och "backa" (vid sidorna och bakom) några gånger och satte sen ihop det så han backade mellan mina ben, och till slut fattade han! Så igårkväll backade vi iaf två meter, i position mellan. Tjohoo!

Problemet med Ludde är att han gärna sitter ned, han står inte. Vi har ju även haft problem med ställandet. Så när jag ska få honom att backa tex vid mellan eller när vi började träna "zack" (backandes slalom) blir det en av två grejer: endera så håller jag targethanden/fingern över hans huvud så han ska följa, men då sätter han sig gärna (och ibland vänder sig så han kommer mitt emot), eller så håller jag en godis framför näsan, lågt, och säger "backa" och när han tar ngt steg bakåt: klick och belöning. Men det funkar oftast inte, för vid det andra sättet lägger hans ig ner och om man då försöker resa honom kan han kissa på sig. Det är något som han är väldigt osäker på i just det läget, jag vet inte vad och jag vet inte varför, vilket gör allt jobbigare.

Men nu har vi iaf lärt oss "mellan" i alla olika lägen, framåt bakåt och att vända. Det behövs ju givetvis mer träning, men det är en bra grund! Så nu ska vi testa zack igen, och se om och hur vi kan få det att fungera :)

Shappo har jag börjat lära spinn, snurra kan kan (som bara den), men spinn va tydligen svårare.. Men där är det inget knäckebröd som gäller, utan de saftigaste köttbullar... hehe. Har även försökt att stärka "zebra", han kan det men vi ska bli ännu bättre! Sen tränar vi även "front".


Kommentarer
Postat av: Louise

Hej! Nu är lydnadsfilmen ute på hemsidan:)ta en titt;)



Ha det bäst!

2008-12-15 @ 19:39:24
URL: http://freewebs.com/mrluddojag
Postat av: Louise

Vad kul att han kan "mellan" , det är ett jätteroligt trick tycker jag! Ludde har också haft svårt för "spinn" , jag förstår inte varför..

Lycka till i fortsättningen!:D

/Mrluddojag

2008-12-16 @ 14:58:49
Postat av: Kattis

Nu får du ta och förklara vad zebra och spinn är! :-) Jag är itne så hemma på freestyle termer... :-P



Kramis!

2008-12-17 @ 09:43:29
URL: http://www.geocities.com/kattis_ghetto
Postat av: Anna

Håller med Kattis...Zebra?

2008-12-20 @ 11:35:32
URL: http://krissil.blogg.se/
Postat av: Monica o Sigge

Kikar in för att lämna en liten julhälsning



30/25220000-25229999/640x480/25222834.jpg?0" rel="nofollow">http://proxy1.pixbox.se/arkivet%20/syn%20ligt30/25220000-25229999/640x480/25222834.jpg?0



Ps. Kan fortfarande inte skriva i din gäsbok?

2008-12-20 @ 17:45:02
URL: http://www.siggebus.com
Postat av: Anonym

Verkar inte som länken funkar. Prova denna istället



http://proxy1.pixbox.se/a rkivet%20/syn%20ligt_30/25220000-252 29999/640x480/25222834.jpg?0

2008-12-20 @ 17:45:54
Postat av: Monica o Sigge

Testa att kopiera länken och klistra in den i adressfältet. Då ska den nog funka :)

2008-12-20 @ 20:42:29
URL: http://www.siggebus.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0