Med en sjuk matte...

... är det inte lätt att vara hund.

Jag har legat med migrän heeeela dagen och har mått dåligt både för hundarnas och skolans skull. Skulle ha pluggat hela dagen men så blev det inte. Ville ju självklart träna också, men det har det inte blivit något av. Jag har legat i soffan med migrän och kurerat mig med tabletter, kaffe, fotvad med kokande varmt vatten, socker och till och med massage av husse. Men nä. Migränen var ihärdig idag.

Nu mår jag bättre, men jag är väldigt sliten och trött, men jag har tänkt att klicka lite sen. Har börjat med två nya trix/moment med hundarna.

För någon vecka sen började jag träna "mellan" med Ludde. Han tyckte det var lite otäckt att befinna sig under mig, och när han väl var i position och fick klick och godis ville han snabbt därfirån. Efter en stund träning var det helt OK att stå där men om jag började röra mig blev det otäckt igen och ville inte gärna vara kvar, utan kom istället framför mig.

Men igår trillade poletten ner. Då var jag ute på en promenad och passade på att träna lite på gatan, tjohoo, gatuljus! =) Jag satte honom, ställde mig med ryggen mot honom ca en meter framför. Sa "mellan" och han knappt visa med fingret, för vips så kom han. Jag ahr tränat i köket tidigare, där det är som en gång - och har känt att det är nödvändigt med stöd på båda sidorna för att han skulle förstå, men det har han tydligen gjort! *tummen upp* !
Så jag testade att ta några steg, och det var inga som heslt problem! Han höll positionen hela tiden och gick mellan mina ben med en kontakt jag inte kan klaga på! =) Det var roligt! Så nu ska vi befästa detta och sen börja träna lite andra rörelser, se om vi kan förflytta oss åt sidorna och bakåt också!
"Backa" fungerar bättre och bättre, men ett visst stöd krävs fortfarande på hans högra sida. Har även börjat med lite "zack" och vi har lite problem, med de släpper lite itaget.

Shappo har jag börjat träna "backa" med, i början när jag gick mot honom satte han sig och satte upp framtassarna mot mina ben, för det har vi ju gjort tidigare. Men nu börjar han koppla att jag vill något annat, och det verkar inte som att han drar sig lika mycket åt hans höger, min vänster, så det känns bra!
Igår började jag träna "front" med honom, och han fattar ju snabbare än Ludde när det gäller att själv testa olika saker tills man får ett klick. Ludde kan ju sätta sig framför och bara stirra på mig och invänta ett kommando, medan Shappo testar sig fram tills han gör rätt. Ludde får man hjälpa lite på traven, men sen brukar det gå undan :)

Idag dock har det inte blivit något alls. Men jag ska träna lite med dem sen i köket, så att det blir nåt iaf.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Här inne hade det blivit juligt och fint :) Gillar bilden på din blogg! Din Ludde är verkligen underbart söt! Härlig färg har han med! Antar att han gillar snö? Roligt att eran träning går bra. När ska ni ge er på lydnadstävling nästa gång? Hoppas migränen har släppt och att du mår bättre nu.



Ha de bra och pussa hundarna! KRAM

2008-12-11 @ 20:19:35
Postat av: Monica o Sigge

Glömde visst skriva namn :)

2008-12-11 @ 20:20:25
URL: http://www.siggebus.com
Postat av: Caroline o. Lukas

ÄLSKAR snöbilden på ludde på startsidan :) och även den högst upp härinne....vill också ha en massa snö :(

Uh inte kul med migrän, brukar också råka ut för det ibland. Hoppas den släppte!

Kul att träningen går så bra, både med backa och mellan. Lukas är som Ludde, sitter mer än gärna och väntar på kommando istället för att testa sig fram själv. Men han börjar bli mer och mer kreativ :)



Blir också sugen på att tröna "front". Har du tips på hur jag ska träna det??

Ha det kanon!

kramar



PS. Lukas tror också han är liten och får plats överallt ;)

2008-12-12 @ 09:49:02
URL: http://www.busgolden.webb.se
Postat av: Rebecka

Hoppas migränen gick över! :0( Har precis kommit hem från jobbet! Jepp jobbade till 24.00 i dag.. Puh vad folk det var!! Erkki fick titta in en sväng också när husse skulle köpa jeans. Han lyckades charma alla på 30 min! Hihi

Vi har varit ute och kört pulka med vovvarna!! Var jättekul! Den som klarade det först var: (håll i dig nu!) ZIRI!! Hade vi kunnat tro det för 6 mån sedan????

Vi hörs i morgon!

KRAM!!!

2008-12-13 @ 01:10:22
Postat av: Monica o Sigge

Hej på er!

Hoppas eran helg har varit bra. Har ni "lussat" nåt? Du frågade vad jag fotade med. Jag fotar med en Sony DSC-H10. Ingen avancerad kamera, men den tar väldigt fina bilder och jag är inte så värst duktig på det där men den kameran är väldigt lätt.



Vi ska väl försöka ge oss ut på tävlingsbanan igen någon gång i början på året. Jag hoppas verkligen att det går bättre då :) Och jag är säker på att det kommer gå toppen för er!



Hoppas ni får en bra vecka tillsammans. Ska ni hitta på nåt kul?

KRAM



ps. Jag kan inte skriva i din gästbok? är det nåt fel på den?

2008-12-14 @ 23:13:40
URL: http://www.siggebus.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0